Goede bactereriën

U noemt darmbacterien onze ‘oude vrienden’. Waarom?

“Darmbacterisn leven al honderdduizenden jaren met de mens samen. We wisten dat ze essentiele vitamines maken en <lat ze ons beschermen tegen ziekmakende bacterien. Maar de wetenschap heeft sinds kort veel nieuwe dingen ontdekt. Het lijkt erop dat darmbacterien ons zelfs beschermen tegen ziekten als kanker, diabetes en depressie.”

 

 

Hoe doen darrnbacteriën  dat?

“De samenstelling van de bacteriën in de darm ( oftewel het microbioom’) is als een soort per­soonlijke vingerafdruk. Iedereen heeft een eigen combinatie van soorten. Deze samenstelling heeft invloed op hongergevoel, zwaarlijvigheid en diabetes. Verder hangt het samen met het immuunsysteem, en daarmee met allergie en kanker. Het microbioom beïnvloedt zelfs het brein, en slaap en stemmingen. Sinds we snel en goedkoop het microbioom kunnen testen, komen al die ontdekkingen aan het licht.”

 

Maar van bacteriën word je toch ziek?

“Natuurlijk wil je geen malaria, tyfus of polio. Je wilt de goede bacteriën, onze oude vrienden. We weten dat het gezond is als je veel verschillende soorten bacteriën in je darm hebt. Die bacteriën krijg je op twee manieren binnen. Je krijgt ze van je moe­der tijdens de geboorte. Of je krijgt ze uit de omgeving. Zorg dus dat je handen vies worden, het liefst door te tuinieren. Zo kom je in aanraking met de miljarden bacteriën die in de bodem leven. Laat meer bacteriën toe in je leven. Helaas kijken de meeste mensen vooral naar tuinieren op tv, in plaats van het zelf te doen. Een rijke en bloeiende darmflora is vooral belangrijk als je ouder wordt.”

 

 

Michael Mosley
(61) is arts en maakt tv-programma’s voor de BBC over gezonde voeding, beweging en het voorkomen van ziekten. Hij volgt de diëten en beweegprogram­ma’s zelf ook en onderzoekt het effect bij zichzelf. Zijn boeken worden wereldwijd veel verkocht. Bekende boeken zijn Het 8-weekse bloedsuikerdieet en Het vastendieet. Zijn nieuw­ste boek is Het slimmedarmendieet (Uitg. Nieuwezijds, €18, 95)

 

 

Hoezo?

|”De diversiteit van je darmbacteriën wordt kleiner als je ouder wordt. Mensen blijven vaker thuis, ze eten vaak dezelfde voedingsmiddelen en bewegen minder. Dat is niet gezond, maar je kunt er wat aan doen. Eet verschillende groentes, ga de
natuur in.”

 

Wat niet veel mensen weten, is dat de darmen vol zenuwen zitten. Wat doen we met dit
‘darmbrein’?

“De zenuwen zitten in een netwerk in de darm. Ze ‘praten’ met het brein. Een ‘onderbuikgevoel’ bestaat dus echt. Voeding en het microbioom  hebben invloed op ons psychisch welbevinden. Een psychiater liet mij zien <lat mensen met een depressie vaak last hebben van verstopping. Als ze beter gaan ontlasten, helpt dat ook tegen de depressie.

 

” Welke voeding moet je eten voor een gezonde darm?

“Kies voor gefermenteerd voedsel zoals zuurkool, yoghurt kefir, want daarin zitten levende bacteriën. Dat maakt je darmflora rijker. Helaas zijn de producten uit de supermarkt vaak gepasteuriseerd en dan leven die goede bacteriën niet meer. Je kunt dus beter zelf voedsel fermen­teren. In mijn boek staan daarvoor recepten. Verder is het belangrijk om veel vezelrijke voeding te eten, zoals groenten en peulvruchten. Daarvan groeien je goede bacteriën. Streef ernaar om minimaal de helft van je bord te vullen met groenten, kruiden en fruit. Ik geloof niet in de drink­yoghurtjes met bacterieculturen; daar zit vaak suiker in.”

 

Suiker is slecht?

“Suiker doodt bacterien, dus het is niet goed voor je darm. Als je ge­suikerde yoghurt eet, zijn de goede bacteriën weg. Doe liever bessen in je yoghurt. Daarin zit weinig suiker, maar toch smaken ze zoet. Als je gezond oud wilt worden, kies dan   voor een mediterraan dieet met veel groenten en vezels. Een vezelrijk  dieet beschermt tegen darmkanker, vooral in je zestiger en zeventiger jaren. Ik raad ook iedere 50­plus­ser aan om mee te doen aan het darmkankeronderzoek. Ik heb zelf een coloscopie ondergaan, en alles was in orde.”

 

Dat darmonderzoek is uitgezonden op tv. Geen last van schaamte?

“Nee, de darm is fascinerend. Ik slikte zelfs een mini­camera in die mijn hele maagdarmkanaal in beeld bracht. Waanzinnig interessant.
Dit was voor een project van het Science Museum. Een volle zaal mensen zat mee te kijken.”

 

 

U bent graag proefkonijn.

“Ik heh veel waardevolle dingen geleerd van alle keren dat ik proef­konijn was voor mijn tv­ program­ma’s. Zes jaar geleden ontdekte ik dat ik diabetes type 2 had. Normaal krijg je dan medicijnen. Onderzoekers raadden mij aan om te gaan vasten. Dat heb ik gedaan en daar heb ik een programma over gemaakt. Mijn bloedglucosewaarde daalde inderdaad en mijn gezondheid werd veel beter. Ik schreef er een boek over, en nu wordt dit vastendieet onderzocht bij grotere groepen mensen. Hierbij vast je twee dagen in de week, en de andere vijf dagen niet. In Groot Brittannië heeft het boek veel invloed gehad. Artsen zeggen niet meer tegen mensen dat diabetes type 2 ongeneeslijk is, want met een andere leef­stijl kun je het vaak wel genezen.”

 

U gelooft echt in het veranderen van leefstijl.

“Leefstijl heeft op veel ziekten enor­me invloed. Veel mensen sterven aan hart en vaatziekten, terwijl ze vaak ontstaan door een slechte leefstijl. Leefstijlverandering wordt nu in veel landen onderzocht als behandeling bij allerlei ziekten. Niet alleen bij diabetes en hartziekten, maar zelfs bij depressie en slaapstoornissen.”

 

Is de ziekte van Alzheimer ook een leefstijlziekte?

“Deels wel. Iedereen kan zijn risico op dementie verlagen door gezonder te leven. Een Fins onderzoek liet zien dat een mediterraan dieet met veel vette vis, groente, peulvruchten, vezelrijk voedsel en weinig suiker minder risico geeft op dementie, net als een dagelijkse stevige wandeling.”

 

Gezond eten is goed. Dat wisten we toch al?

“We wisten niet wat ‘gezond’ was. We dachten lang dat het gezond was om weinig vet te eten. Dat is onjuist! Vette vis en olijfolie zijn juist heel ge­zond. Een ander misverstand: pasta, pizza en lasagne komen weliswaar uit Italie, maar ze horen niet in het gezonde mediterrane dieet’. De Britse overheid adviseert nota bene grote porties aardappels en pasta voor een ‘gezonde’ maaltijd, terwijl daar te veel koolhydraten in zitten. Het duurt lang om richtlijnen te veran­deren. Maar we kunnen intussen zelf gezonder gaan leven en veel soorten bacteriën kweken. Dat brengt onze ‘oude vrienden’ terug in ons leven.” •

 

Lees hier alles over het vastendieet van Michael Mosley: www.hetvastendieet.nl

 

bron:plusonline.nl

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *